25,26,27,28 december

28 december 2017 - Varanasi, India

Het kerstdiner Indiase stijl was prima.Een heerlijk buffet. De ochtend van de eerste kerstdag nog in Orcha rondgelopen. Leuke markt daar en lekker op terras gezeten en rondgekeken. Er gebeurt hier zoveel op straat en zoveel verschillende mensen, daar kun je uren naar kijken. In de middag naar Kajuharo gereden met de bus. Daar de volgende dag een fietstocht gemaakt buiten de stad met een lokale gids.Naar een tempel gefietst. Bij een autentieke boerenfamilie gekeken, naar een dorp geweest, waar een gemeenschap die eerst in de bergen woonden ,nu daar hun dorp hadden, omdat het te gevaarlijk voor hen was in de bergen vanwege de tijgers. Het hele dorp werd door de regering gesteund, gesubsidieerd.Daarna nog naar een oude wijk geweest, waar je goed het verschil in huizen van de verschillende kasten kon zien, de gids woonde er zelf ook en wij hebben zijn huis en zijn familie ontmoet. Daarna met zijn allen gaan lunchen en toen naar een groot tempel complex, die bekend staat als de Kamasutra tempels, omdat er allemaal erotisch beeldhouwwerk in de wanden van de tempels te zien is. Waren erg mooie tempels en het erotische viel wel mee, op een paar pikante afbeeldingen na, die stuur ik nog door. 's Avonds om twaalf uur gingen we met de nachttrein naar Varanasi, dat was ook weer een hele belevenis...we kwamen de volgende dag pas om half twee aan, vertraging van drie uur...ja dat is India!! Aan het eind van de middag met riskja's naar de ganges gegaan om een ceremonie te zien. Dat duurde best lang en vond ik zelf erg op het toerisme gericht, maar de Indiase mensen zelf vonden dat niet, die rituelen worden elke dag weer gedaan, vertelde ze.De volgende dag om 6  uur in de ochtend met een bootje de Ganges op. Toen zag je erg veel mensen die in de ganges gingen baden, omdat dat een heilige rivier is en we zagen vanaf de boot ook de plek waar de mensen gecremeerd worden en hun as dan in de Ganges gestrooid wordt.Daarna weer terug naar het hotel om te ontbijten en later zijn we met een aantal mensen terug naar de rivier gegaan en naar de crematie plek, daar nam een olkale gids ons spontaan mee naar de plek en heeft heel veel verteld over de crematies die daar plaatsvinden en hebben we ook van alles gezien, echt heel bijzonder. Nu ga ik vroeg naar bed, omdat we morgen om 5 uur vertrekken naar Nepal.Het is een flink stuk rijden nog met de bus. Dus morgen zijn we in Nepal.Kijk ik ook echt naar uit. Het is ook wel prettig om het drukke India achter ons te laten, want hier in Varanasi is het verschrikkleijk druk met mensen en ook in het verkeer.Alsmaar getoeter van brommers, auto's en toek toeks.Dus op naar Nepal.

1. Judith:
    28 december 2017
    Mooie foto's Marjan. En wat beleef je toch weer veel, ontzettend veel indrukken! Goeie reis naar Nepal, hopelijk geen last van de hoogte en geniet van al het moois. Alvast een goed en gelukkig nieuwjaar, ik ben benieuwd hoe jij dat daar gaat vieren en beleven 🙋
  2. Charlotte Winter:
    28 december 2017
    Op naar Nepal dus... Ben benieuwd. Geniet ervan. Ik lig met een zware verkoudheid in bed. Pff.
  3. Symone De Jong:
    28 december 2017
    Wat heb je al veel gedaan. De Ganges lijkt me raar om al die ceremonies te zien. Veel plezier in Nepal. Met moeder gast alles goed, ze geniet van je verhaal. Liefs Symone